JACKSON KWOK

Failure to
understand
these [diverse]
perspectives,
combined with
sensationalist
reporting, risks
isolating the
community and
reinforcing the
belief that they are
a minority under
Siege.

What Does China Say Ahout
PRC Influence in Australia?

n June 5, 2017, ABC’s
Four Corners aired a
program investigating

PRC government interference
in Australia. The episode,
titled 'Power and Influence:
The hard edge of China’s soft
power; accused the Communist
Party of China of attempting
to infiltrate Australia’s major
political parties. Since airing,
the controversial program has
sparked a heated public debate
about the nature and extent
of PRC government influence
in Australia. But how exactly
have China’s state media and
Chinese-language news outlets
in Australia covered this
discussion?

Articles in the state-run
Xinhua News Agency (¥iE
1) and People’s Daily (A EH
#R) referred only to the official
statement from the Ministry of
Foreign Affairs which deflected
any notion that the Communist
Party was actively attempting
to influence Australian politics.
The ministry spokesperson
described Four Corners’ claims
as ‘unfounded, extremely
irresponsible, and not worth
refuting’

The nationalist tabloid
Global Times (M ERETIR)
published an editorial which
dismissed the Four Corners
program as ‘based entirely on
speculation.’ It also called on
Prime Minister Turnbull not
to ‘humour this extreme and
deliberately misleading report’
The editorial concluded that it
was actually Western nations
which were guilty of attempting
to infiltrate China and interfere
in its domestic affairs. Last week,
Global Times reiterated this

position by publishing another
commentary accusing Australia
of spying on the Chinese
embassy in Australia.

Closer to home, local Chinese-
language news outlets are
divided on how to approach
the issue. Known for its pro-
PRC position, the popular
Sydney Today (%5 HZ&JE) was
relatively muted on the subject.
It included no original reporting
of the Four Corners program,
nor did it run translations of
articles from the mainstream
media - its regular modus
operandi. The only exceptions
were op-eds by former foreign
minister Bob Carr and Professor
James Laurenceson from the
Australia-China Relations
Institute at the University of
Technology, Sydney. Sydney
Today instead relied on re-posts
of PRC state media and links to
official statements by Chinese
Ambassador Cheng Jingye and
the Media Federation of Australia.

Other Australia-based
news outlets, however, have
been more perturbed by the
Four Corners episode. The
independent Vision China Times
(BYE) ran an editorial which
warned the Chinese-Australian
community ‘not to be too
optimistic about (their) future’.
The article stated that the actions
of a few had undermined the
credibility and reputation of the
greater Chinese community in
the eyes of the Australian public.
While diplomatic ties could be
repaired through ministerial
meetings and mutual economic
interest, they warned that ‘the
pile of bills left by the storm of
public opinion (would) be borne
entirely by Chinese-Australians’

- :m{ﬁ““a

Writing in the Global Times,
an Australian Chinese scholar
Xue Er was surprisingly critical
of the two businessmen who
featured in the Four Corners
program — Dr Chau Chak Wing
and Huang Xiangmo. Xue Er
denounced Chau and Huang as
‘political opportunists’ who had
sullied China’s image. If their
political grandstanding were to
become mainstream, it would
be ‘detrimental to the Party, the
country, the people, and even
provoke pointless disaster upon
the local Chinese community’.

Rather than engage in ‘lazy,
irresponsible and dangerous’
patriotism that ‘perpetuated
suspicion amongst the local
population, the Chinese
community needed to properly
engage with the local discourse,
Xue Er wrote. This would
require ‘establishing effective
channels of communication
with mainstream society, instead
of simply taking to the streets’
Similarly, PRC government
departments needed to realise
that steady integration of
overseas communities into their
adopted countries was the true
path to ‘revitalising the Chinese
nation’

Though certainly not without
its faults, the Four Corners
program brought the critical
issue of PRC interference to the
forefront of public discussion.
But it has also highlighted a
clear disconnect between the
Australian mainstream media
and the Chinese-Australian
community.

Rather than generalising,
it is important to understand
the various perspectives of
a diverse and fragmented

The Giant Awakens: Chinese Government Influence in Australia

Chinese-Australian community.
A preliminary look shows that
Australia’s Chinese community
is conflicted and concerned
about the way the discussion is
heading. Failure to understand
these perspectives, combined
with sensationalist reporting,
risks isolating the community
and reinforcing the belief that
they are a minority under siege.

Recent coverage of the 2016
Census results - including
alarmist headlines from major
newspapers — has only served
to reinforce this perception of
persecution and exclusion.

Within the local Chinese-
language commentary we can
also see efforts to address this
dilemma. In order to do so, the
Chinese-Australian community
must be able to engage in the
wider debate taking place in
Australia. This will require
access to critical journalism
in their native language. The
prevalence of PRC state media
and absence of critical Chinese-
language journalism in popular
domestic platforms such as
Sydney Today are not conducive
to mutual engagement.

The prevalence of
PRC state media and
absence of critical
Chinese-language
journalism...are not
conducive to mutual
engagement.

Jackson Kwok is a research assistant
at China Matters.

For more information visit:
chinamatters.org.au/

23




